November 25, 2011

dulu-dulu ketika hati ada taman part 2

"hey rul, aku dah jumpa jodoh aku." aku melemparkan ayat berbentuk penyata sambil seyum sinis.

"jodoh ? kat mana ? sepa ? kiut tak ?"  aku dilontarkan bertubi-tubi soalan sambil dia meraba-raba tahi lalat yang menjadi kebanggaannya itu.

Kelas bermula

Didalam kelas aku tak dapat fokus dengan apa yang cikgu dayang nie ajar. Dahla ajar subjek matematik yang sememangnya selalu membuat aku pengsan beberapa kali ketika menjawab exam. Kepala otak aku dah terbayang-bayang awek pagi tadi. Lagu milik siapakah gadis ini masih terngiang-ngiang didalam kepala ku. Siapa dia. Apa nama dia. Mesti comel. Aku mula tak tentu

Bunyi loceng

Seperti biasa aku, rul, kasim dan beberapa kawan lain dok melepak ditepi kantin seperti apa yang dilakukan oleh budak-budak dalam drama juvana. Aku menganggap diri aku sebagai botak. Walaupun aku tak sekuat mana.

Tiba-tiba

Dia. ya dia yang aku lihat pagi tadi. Aku masih ingat senyuman dan kasut jack purcell nya. Indah, sangat indah. Aku meneliti setiap gerakannya. Lantas dia menoleh padaku.


"I love you" jeritku sekuat hati. Tipu. aku ucapkan dalam hati sebenarnya. Peluh jantan aku keluar.

Hari sabtu . Hari remaja.

Sepeti biasa aku sebagai seorang remaja mewajibkan diri untuk pergi ke bandar. Niat dalam hati memang nak enjoy tapi ada terselit didalam nya nak cari jodoh peneman hati. Ayat novel yang sering digunakan. Jalan dengan gaya jalan awie dalam filem maria mariana sememangnya menunjukkan aku seorang rocker yang sejati. Mata memerhati awek-awek yang lalu sambil mengeluarkan bunyi seperti bunyi kentut yang berangin.

Dan. Eh macam kenal.

Gadis yang aku impikan itu bersama seorang lelaki yang muka nya nampak kaya dan educated. Penuh bergaya menekan kunci kereta yang berdekatan dengannya. Semua mata temasuk aku dan kawan melihat ke arah Kereta sport bewarna kuning, dan lelaki itu nampak mesra bersama gadis tersebut.

lagu pupus dari kumpulan dewa berkumandang.

Punah harapan.








No comments: