November 24, 2011

hampir berakhir

bling. bling. bling .

Bunyi chat facebook yang bertalu talu yang sememangnya selalu di dengari di era ini.. Suasana semakin sunyi. Gelap , gelap yang samar-samar. sedikit nampak sedikit tidak. Tapi cahaya skrin laptop yang terang dan menyuluh ke arah keyboard untuk menaip bait-bait tulisan yang sekarang aku buat. Bait-bait , apa lagi perkataan yang aku harus gunakan untuk menggambarkan apa yang aku kerjakan sekarang ini di dalam gelap. Menggunakan bait-bait mungkin terlalu puitis walhal apa yang aku buat bukan untuk berpuitis.

Aku diam. Membiarkan kepala berfikir. Masih diam dan anak mata mengular ke kiri dan kekanan mencari idea. Apa yang perlu dimuatkan.

Keliru

Aku selalu berjalan-jalan di sekitar google chrome, membuka tab baru untuk membaca sesuatu. Aku temukan beberapa blog yang aku rasa menarik untuk dibaca. Blog si artis muda. Sangat mendalam isinya , perkataan yang digunakannya amat menarik , biasa saja tapi jika difahami maksud memang ada yang tersirat. Tulisan yang banyak memberi aku inspirasi. teruskan . Blog lelaki muda lingkungan 20an. Sangat menarik serius dalam lawak yang diselitkan, pandai bermain didalam keadaan, keadaan yang membawa kita pada watak lain. Lelaki yang sederhana dan bermuka separuh, ya separuh. Gambar di ptong hingga muka separuh . menarik.

Genre blog si artis muda lebih kepada penulisan yang sememangnya banyak ceritanya. Penulisan yang lebih formal. Penulisan yang mampu untuk kita habis kan secara total. Aku mula tertarik. Begitu juga dengan si lelaki . Kehidupan yang penuh berpengalaman. Ingatan , kenangan dari dulu bisa diceritakan. Ketawa dan dian kembali ketawa. Reaksi yang aku lihat pada diriku ketika blog itu di skrin .

Aku ?

Pilih yang mana, lebih kepada penulisan atau lebih kepada penceritaan. Aku suka semuanya, dan aku mengambil kedua-duanya untuk disajikan kepada pembaca. Mungkin hari ini aku menulis dan mungkin besok aku becerita.

Masih diam. diam yang sebiasanya tidak bercakap. Bunyi yang paling dekat dengan aku adala diam. Aku tidak pilih untuk bercakap masa ini sebab aku tidak boleh bercakap sambil berfikir, kemungkinan ramai orang diluar sana mampu bercakap serta berfikir, aku tidak boleh begitu. Aku pilih diam ketika aku berfikir. Aku baca kembali tulisan dari atas sampai bawah. Ya ini aku yang tulis , aku bukan orang lain , semua datang dari kepala yang berfikir tadi yang berfikir tanpa bercakap. Mungkin aku bercakap tapi hanya didalam suara yang ada dalam hati.

tenang dan terus diam. Cahaya hampir datang. Jadi aku hampir berakhir.

P/S : percubaan sesuatu

No comments: